Excel 2007 in meerdere vensters

Met de invoering van Excel 2007 is er ook een ‘leuke’ feature ingeslopen, namelijk dat je meerdere bestanden in 1 workbook open hebt. Dit betekend dat alle bestanden in 1 scherm van Excel staan. Wel is er nog de optie om ze in de Taskbar als afzonderlijke sessie te laten zien, maar ze blijven in 1 venster zitten.

Persoonlijk vind ik dit behoorlijk vervelen, vooral wanneer je met 2 schermen werkt. Ik wil namelijk vaak 2 Excel bestanden naast elkaar hebben staan en deze een beetje kunnen schuiven en dergelijke. Uiteraard kun je Excel uitrekken en dan de verschillende bestanden naast elkaar zetten in het enorm uitgerekte workbook, maar dat vind ik niet echt handig.

Om toch 2 schermen (of meer) te krijgen van je Excel instanties moeten de volgende acties worden uitgevoerd.

Ga in de Windows Verkenner naar Tools -> Folder Options…

Klik op het tabblad File types en scroll naar het bestandstype XLS

Hier klik je op de knop Advanced, waardoor het volgende scherm tevoorschijn komt.

Selecteer de vetgedrukte optie Open en klik op de knop Edit… aan de rechterkant van dit venster.

Het volgende scherm verschijnt nu in beeld.

In dit scherm moeten enkele aanpassingen worden gemaakt.
De tekst in het veld Application used to perform action moet worden gewijzigd in:

"C:\\Program Files\\Microsoft Office\\Office12\\EXCEL.EXE" "%1"

De tekst bij het veld DDE Message en DDE Application Not Running moet worden leeg gemaakt, wanneer dat nog niet het geval is.

Het resultaat ziet er als volgt uit.

De wijzigingen kunnen nu worden opgeslagen. Dit kan door gewoon op de OK danwel Apply knoppen te drukken.
Wanneer je nu meerdere Excel bestanden opstart krijgen ze ieder hun eigen venster.

Zie alhier een resultaat.

Op deze manier kun je dus meerdere Excel bestanden openen die ieder hun eigen venster krijgen.


Share